식생활 라이프 스타일에 따른 수산물 선호도 분석

영문 제목
A Study on Consumer Preference for Seafood to Lifestyle
저자
정연희김규호임정빈
출판년도
2016-09-21
초록
본 연구는 성별, 나이, 소득 등 인구·사회·경제적 특성에 따른 소비자 유형별 식품소비 라이프스타일에 기초한 소비 행태를 분석하였다. 특히 본 연구의 목적은 수산물 식품 소비자들이 식생활과 관련된 라이프스타일에 따라 어떻게 유형화될 수 있으며, 가정 내에서의 수산물 섭취가 소비자의 어떤 특성변수들에 의하여 영향을 받는지를 규명하는 것이다. 본 연구의 분석 결과에 따르면 수산물 소비는 소득이나 학력과 같은 인구·사회경제적 변수 보다는 거주지, 1인가구 여부, 자녀의 유무나 자녀 나이와 같은 가족구성, 그리고 성별이나 연령별로 공유하는 정보, 문화 등을 포함한 라이프스타일 변수들에 더 큰 영향을 받는 것으로 나타났다.
The objective of this study is to analyze consumer preferences for seafood products. To achieve the purposes, the 2013 Consumers Survey on Food Consumption Behavior conducted by the Korea Rural Economic Institute was used. This study classified the types of consumers by generating a potential factor called food consumption lifestyle, which was not attempted in previous studies that analyzed the consumptions of seafood products. In addition, this study is different in that it considered all the overall marine products in analysis rather than focusing on certain items in the previous studies. Also, this study could reflect the relationship between seafood and meat consumption. The analytical results show the needs of consumers by highlighting that lifestyle factors play important roles in preference for marine products over meat along with gender, age, income, and existence of child in household. The proposed results on consumer's seafood preference can be applied to build an effective marketing strategy such as sale strategy and management measures depending upon a classified target consumer group.
목차
1. 서론 2. 선행연구 검토 3. 연구 방법 4. 분석 결과 5. 요약 및 결론
서지인용
page. 143 - 168
발행처
한국농촌경제연구원
주제어
수산물 선호; 라이프스타일; 군집분석; 순위프로빗 모형; seafood preferences; lifestyle factors; cluster analysis; ordered probit model
발간물 유형
KREI 논문
URI
http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/21662
Appears in Collections:
학술지 논문 > 농촌경제 / JRD
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