발전소 주변지역 지원제도 개선에 관한 연구

영문 제목
Research on the Improvement in the Support System for the Neighboring Regions to the Power Plants
저자
송미령박시현허장성주인
출판년도
2002-09
목차
제1장 연구의 개요제1절 연구의 배경과필요성3제2절 연구의 목적6제3절 연구의 추진 절차 및 방법7제4절 연구의 추진경과8제2장 전력산업의 현황제1절 전력의 수요와공급11제2절 전력수급의 장기 전망14제3절 원자력 발전과방사성폐기물관리시설15제3장 지역지원제도의 개요, 성과, 그리고 쟁점제1절 지역지원제도의개요19제2절 지역지원사업의 추진 실적과 효과23제3절 지역지원사업 성과에 대한 관련 주체별의견33제4절 지역지원사업의 몇 가지 쟁점61제4장 지역지원제도의 발전 방향 및 개선 방안제1절지역지원사업에서의 공적·사적 부분의 역할 정립67제2절 지역지원사업의 대상지역76제3절 지역지원사업의 종류별확대, 축소, 신설82제4절 지역지원사업 추진 절차 및 체계92제5절 지역지원사업의 평가·환류 시스템 개발및 적용113제6절 발전원, 발전소 입지지역간 형평성 있는 지원사업비 배분126제7절 홍보사업의 효과적추진135제5장 방사성폐기물관리시설 수용성 제고 방안제1절 독립적 법률 체계구축145제2절 지역지원사업의 대상지역 확대149제3절 직접지원 방식의 추진 150제4절실질적 조기지원 실현157제5절 가산금 지원규모 조정161제6절 범국가적 의지 천명과 협력 수단제시162제6장 요약 및 결론169제1절 연구 결과 요약169제2절 제도 개선제안176부록 1. 외국의 지역지원제도제1절 일본의지역지원제도181제2절 대만의 지역지원제도213부록 2. 설문조사표1. 발전소 주변지역 주민조사표2362. 지자체 및 발전소의 지역지원사업 담당자 조사표242참고문헌요 약 문Ⅰ. 발전소 주변지역 지원제도 개선에 관한 연구Ⅱ. 연구의 목적과 범위 발전소 주변지역 지원사업 추진 여건 변화 등을 감안하여 지역지원제도 전반에 걸친 개선방안 모색- 경쟁체제 도입에 따른 공적·사적 부분의 역할 분담 방향 정립- 지역지원사업 추진의 쟁점 도출과 개선방안제시- 지역지원사업의 운영 성과 및 달성도를 평가하여 반영할 수 있는 평가·환류 시스템 도입- 방폐시설 수용성 증대에 기여할 수있는 지역지원제도 구상Ⅲ. 지역지원제도 추진 방향 및 쟁점별 개선에 관한 제안 공적·사적 부분의 역할 분담- 정부가 주체가 되어 지역지원사업을지속적으로 추진하되, 공적 성격이 약한 지역지원사업은 발전사업자의 자율적 사업으로 전환 지역지원사업 대상지역의 범위는 현행 유지 지역지원사업 종류는 조정- 소득지원사업과 공공시설사업을 하나로통합- 육영사업을 기본지원사업에서 분리- 전기요금보조사업을 단계적으로 확대- 사회복지사업 및 이주민 대책사업 신설-주민복지지원사업과 기업유치사업은 축소 내지 점진적 폐지 지역지원사업 추진 절차 및 체계의 개선- 지역위원회의 심의위원구성 다양화 및 전문성 제고- 중·장기 사업계획 추진 장려- 특별지원사업 추진 절차 간소화-운영·관리, 소프트웨어에 대한 지원 확대- 발전사업자 주도로 지역 여건에 맞는 다양한 지역지원사업 실시 평가·환류 시스템의 도입- 전체 사업 혹은 일부 전략사업을대상으로 평가체계를 도입하고, 사업시행자와 중앙위원회에 의한 2단계 평가를 실시함으로써 객관성과 경제성 추구- 계획 및 과정 평가,성과 평가 등으로 구분하여 12개 항목 세부 지표에 의해 5개 등급으로 1,000점 만점 평가- 우수지역을 대상으로 상사업비 등인센티브 제공 발전소 및 발전원별 형평성- 소재지계수를 읍 면 지역과 동지역의 2단계로 단순화- 수력발전소 주변지역 특수성을 감안, 장기적으로 적합한 산정 기준 별도 마련 홍보사업의 효과적 추진- 단기적으로 홍보사업은 주변지역 홍보와대국민 홍보로 나누어 추진하는 현행 체제 유지- 중장기적으로 관련 사업자가 사업비 부담함을 원칙으로 하되, 일정 비율을 기금에서지원Ⅳ. 방사성폐기물관리시설 수용성 제고 방안 방폐시설의 특수성과 입지의 시급성 등을 고려하여 현행 지원법 내에 별도 장으로 독립 운영하는 법률 체계마련 방폐시설에 한해 기존 지원법상 주변지역 범위를 지자체 전체로 확대 주민이나 지자체에 최대한 직접지원의 효과를 낼 수 있도록 조치-지역지원사업의 종류 전환 실질적 조기지원 실현- 주민들에 대한 지역지원의 효과가극대화되어야 한다는 점, 지자체장의 관심을 끌어내야 한다는 점 등을 고려하여 특별지원사업 지원금을 방폐시설 건설준비기간, 즉 기본계획 확정이전이라도 사용할 수 있도록 배려 가산지원 규모 확대- 방폐시설의 경우 현행 가산금 비율0.5%를 상향 조정 범정부방폐시설입지추진위윈회(가칭) 설치 및 협력 규정을 법에명시
S U M M A RYⅠ. Research on the Improvement in the Support System for theNeighboring Regions to the Power PlantsⅡ. Research Objectives and Scope To find out overall ways to improve the support system for theneighboring regions to the power plants, in consideration of the changedcircumstances- the establishment of new role distribution between public andprivate sectors following the introduction of competitive system in the electricpower industry- the derivation of key issues in performing regional supportsystem and the search for institutional improvement measures- the design ofevaluation and feedback system for assessing performances of the regionalsupport system and for feedbacking the consequences to the system itself-the design of regional support system to increase public acceptance of thenuclear waste disposal facilityⅢ. Suggestions for Improving Regional Support System Role distribution between public and private sectors- Thegovernment needs to continue to be in charge of the regional support system,while those which are less public in characteristics should be eventually underthe responsibility by power producers The spatial scope of target areas of regional support system needs toremain the same Rearrangement of regional support programs- Integration of IncomeSupport Program and Public Facilities Program- Separation of EducationSupport Program from Basic Support Program- Expansion of Power RateSubsidization Program- Creation of Social Welfare Program and ResettledPeople Support Program- Reduction or gradual abolishment of Resident WelfareSupport Program and Business Inducement Program Improvement of driving procedures of regional support programs-Diversification of the members of the Regional Deliberation Committee andenhancement of members' expertism- Encouragement of mid- to long-termplanning- Simplification of driving procedure of SpecialSupport Program- Expansion of the support for management and maintenance ofprovided facilities- Implementation of diverse support programs initiated bypower producers Introduction of evaluation and feedback system- It needs tointroduce two-stage evaluation system either for whole programs or some selectedprograms by both program implementers and the Central Deliberation Committee,which will guarantee objectivity and efficiency.- Plan/Procedure Evaluationand Performance Evaluation constitute the system. Each of twelve concreteindicators have five scales, and the total score reaches 1,000.- Provisionof financial incentives to excellent regions On equity among power plants and among plant kinds-Simplification of site factor into two kinds, i.e. Dong areas and Eup/Myonareas- In consideration of special characteristics of neighboring regions tothe hydroelectric power plants, different criteria need to be devised for themin the long run. Effective implementation of PR program- For the time being,maintenance of present system, i.e. separate implementation of local PR andnational PR- In the long run, concerned implementers basically pay for theprogram expenses, while a certain proportion needs to be subsidized from theFundⅣ. Increase in the Public Acceptance of the Nuclear Waste DisposalFacility Design of legal system in which the provisions related with theFacility are arranged to be in a separate chapter within the current act, inconsideration of the Facility's special characteristics and urgency for sitelocation Expansion of spatial scope of target area into the whole area of localadministration (Shi or Gun) Provision of supports which will result in the same effects as directpayment for the residents and local government- Change in the kinds ofregional support programs or donation of financial supports in the form offund Early stage support- Financial supports from Special SupportProgram need to be provided at the preparation stage, i.e. even beforefinalizing the basic plan, in order to maximize the effectiveness of supportsfor residents and to derive backup from the head of local government Expansion of Extra Support- Increase of the Extra Support fromthe current level of 0.5% Establishment of so-called "National Promoting Committee for SitingNuclear Waste Disposal Facility" and elucidation of minister-level cooperationin the act
발간물 유형
KREI 보고서
URI
http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/13385
Appears in Collections:
연구보고서 > 수탁보고서 (C)
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE