향토음식산업의 육성방안

영문 제목
A Study on the Strategies for the Promotion of the Local Food Industry in Korea
저자
이동필최경은
출판년도
2007-12
초록
향토음식은 지역의 원료와 조리방법을 사용해서 만든 음식이기 때문에 이를 산업화하는 것은 지역 원부재료의 소비와 고용 창출, 관광산업과의 연계 등을 통해 지역경제를 활성화하는 수단이 될 수 있다. 또한 본고장의 제철 음식을 먹는 것이 건강한 삶을 지속하는 비결이라는 소위 ‘신토불이’와 일맥상통하는 개념으로 소비자들의 식품안전을 보장할 뿐만 아니라 지속가능한 친환경적 삶을 유지하는 대안으로 주목받고 있다. 이 연구는 향토음식이란 무엇이며, 우리나라 농업?농촌에 대해 과연 어떤 의미를 가지고 있는지, 향토음식의 종류 및 지역별 분포실태는 어떠한지, 향토음식업에 대한 사례연구를 통해 그 운영실태와 당면 문제, 그리고 지역경제에 미치는 영향 등을 살펴보고, 한편 소비자조사를 통해 이들 향토음식업의 맛의 차이는 어떻게 생성된 것인지 조사?분석함으로써 향토음식의 산업화를 위해 필요한 정책 대안을 모색한 것이다. 특히 향토음식이란 무엇이며, 종류와 지역별 분포는 어떠한지, 전국적으로 널리 알려진 춘천닭갈비와 병천순대, 남원추어탕에 대한 사례연구를 통해 운영실태와 당면 문제를 살펴보고, 이를 기초로 정책 대안을 제시하였다.
Since the local food made of regional materials and recipes, and as the consuming of local food helps create jobs and stimulate tourism, they can be a strong instrument for vitalizing the regional economy. The consumption of local seasonal food also helps secure food safety and provide opportunities to lead a sustainable and environment-friendly life. This study focused on the following questions; (1) what is the definition, and the implications of the local food?; (2) how many varieties of local food are there and how are they distributed?; (3) what are the current situations and faced difficulties of the local food industry? and (4) how can the local food industry be promoted to vitalize the regional economy? The special concerns of this study lie in the question of how to protect the intellectual property rights of the brand names of local food which are well known as regional properties. The ultimate purpose of this study is to identify policy alternatives for the development of local food industry in Korea. The study proposed followings as policy alternatives for the development of local food industry based on the research: (1) finding new local food items which are forgotten and commercializing through research and development, (2) providing training opportunities for recipe of local food, (3) developing the local food cluster with integrated incentive system, (4) secure the stable supply of raw materials, (5) promote the processing of local food and marketing at franchised restaurants, (6) promote local food in connection with tourism industry through local food festival and travel programs, and (7) recommend the adoption of a labeling system to protect the intellectual property rights of well-known local food brand names. In addition, this study emphasizes the importance of education about local food and consumers’ ability to differentiate local food from other instant food for the promotion of the local food industry as a whole.Researchers: Dong-Phil Lee, Kyung-Eun ChoiResearch Period: 2007. 1. 1 ? 11. 30E-mail address: ldphil@krei.re.kr
목차
서론향토음식의 개념과 육성 의의국내외 향토음식 관련 정책의 추진실태향토음식의 종류와 향토음식산업의 사례향토음식 특징에 대한 소비자 인식향토음식산업의 문제와 육성 방안맺는말
발행처
한국농촌경제연구원
발간물 유형
KREI 보고서
URI
http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/15186
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