DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 국승용 | - |
dc.contributor.other | 최병옥 | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-15T08:21:44Z | - |
dc.date.available | 2018-11-15T08:21:44Z | - |
dc.date.issued | 2008-11 | - |
dc.identifier.other | R575 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/15365 | - |
dc.description.abstract | 산지유통조직은 생산자로부터 직접 농산물을 수집하여 원물, 또는 가공 과정을 거쳐 도매시장, 소매유통기구, 가공업체 등에 판매하는 역할을 수행한다. 산지유통조직 중 가장 대표적인 유형은 일선 농협이며, 영농조합법인이나 농업회사법인과 같은 농업법인, 지역에서 생산된 농산물 유통을 위해 지방자치단체에서 설립한 지방공사 등도 산지유통조직으로 분류할 수 있다. 유통조직은 도매와 소매로 구분하는 것이 일반적이며 산지유통조직은 농업 부문에 존재하는 독특한 형태의 유통 조직으로 타 산업부문에서는 찾아보기 어렵다. 제조업과 달리 중소 규모의 생산자가 다수 존재하는 농업 생산의 특성 때문에 산지에서 농산물 수집 기능을 수행하는 유통조직이 필요하다. 농업 부문의 경쟁력 제고를 위한 수단으로 생산자조직이 유통, 가공 등의 영역을 통합하는 수직계열화가 다각적으로 추진되고 있으며, 산지유통조직은 수직계열화의 출발점이라는 점에서도 중요한 역할을 수행하는 조직이다. 지난 수년간 추진된 산지유통 활성화 사업과 일선 주체들의 노고에 힘입어 일정한 성과를 거두고 있는 산지유통조직들이 출현하고 있다. 반면 여전히 영세한 상태에 머물러 있거나 적자 경영을 면치 못하는 산지유통조직, 적지 않은 투자가 이루어졌음에도 가동을 중단하거나 도산하는 산지유통조직들도 발생하고 있다. 이 연구의 목적은 성공적으로 운영되는 산지유통조직의 특성을 파악하고, 그 요인을 분석함으로써 산지유통조직을 효과적으로 발전시키기 위한 개별 조직과 정부 정책 차원의 과제를 도출하는 것이다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to find out success factors of farmers' marketing organizations such as agricultural cooperative and "agricultural firm" which means a firm managed by farmer, and to suggest development strategies for farmers' marketing organization. There are 1,196 agricultural cooperatives and 624 marketing agricultural firms in Korea, but large numbers of them are lossmaker. Korean government has designated some superior organization to "specialized marketing organization" and intensively supported them. By 2006, 289 agricultural cooperatives and 94 agricultural firms are designated to specialized marketing organization. And government annually evaluates their management performance. To find out success factors of farmers' marketing organization, government's evaluation data are used. First, we divided those data into agricultural cooperatives and firms, and conducted cluster analysis to distinguish successful marketing organization from each data sets. And then logit regression analysis was conducted against whether certain organization is classified to successful organization or not. In case of agricultural cooperatives, it was found that possibility of success is tends to be higher when it deals specific item such as apple, mandarine, and share of fruits is increase. In case of agricultural firms, it was found that possibility of success is tend to grow when is has more asset, the buying - not on consignment - portion of agricultural product from farmers is increase. Additional survey of 234 organizations and visit interview of 10 successful organizations show that quality control, research and development, human resource, and support of local government are also important factors of farmers' marketing organization. As a result, we could find that success factors vary with the type of organization such as cooperative and firm. So targets, strategies, approaches, and support policies will be varied according to their type of organization. And when a marketing organization focus on special item, it can get competitive advantages more effectively. To correspond with price volatility of agricultural product, marketing organizations have to diversify their collection system, such as pooling practice, forward contract, and so on. Researchers: Gouk Seung-Yong, Choi Byung-Ok E-mail address: gouksy@krei.re.kr, bochoi@krei.re.kr | - |
dc.description.tableofcontents | 서론 산지유통조직 현황 성공적인 산지유통조직의 유형별 특징 산지유통조직의 성공요인 분석 산지유통조직 발전 과제 | - |
dc.publisher | 한국농촌경제연구원 | - |
dc.title | 산지유통조직의 성공요인 분석 | - |
dc.title.alternative | A Study on Success Factors of Farmers' Marketing Organizations | - |
dc.type | KREI 보고서 | - |
dc.contributor.alternativeName | Gouk, Seungyong | - |
dc.contributor.alternativeName | Choi, Byungok | - |
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