DC Field Value Language
dc.contributor.author우병준-
dc.contributor.other전상곤-
dc.contributor.other김현중-
dc.contributor.other채상현-
dc.date.accessioned2018-11-15T08:24:05Z-
dc.date.available2018-11-15T08:24:05Z-
dc.date.issued2009-10-
dc.identifier.otherR599-
dc.identifier.urihttp://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/15569-
dc.description.abstractUR 협상 이후 축산물 시장의 개방과 경제·인구·사회적 특성의 변화에 의해 쇠고기 소비와 유통 환경이 빠르게 변화하고 있다. 소비자는 과거와 달리 양보다는 품질과 안전성을 중요하게 여기고 있으며, 생산자는 쇠고기의 품질고급화와 가격경쟁력 제고를 위해 노력하고 있다. 특히 2008년 미국산 쇠고기에 대한 수입위생조건 개정을 전후해 국내 산지 소 값과 쇠고기 소비에 큰 변화가 있었으며, 그 변화의 파장은 현재까지 이어지고 있다. 이러한 변화의 중심에는 새로운 정책 및 제도 도입과 쇠고기 시장의 구조적인 변화가 일정 부분 작용하는 것으로 추측된다. 따라서 국내산 쇠고기의 경쟁력을 높이고 장기적인 발전 방안을 제시하기 위해서는 쇠고기 시장의 대내외 여건 변화와 이에 대응하는 시장참여주체의 다양한 반응을 관찰해야 한다. 이 연구보고서에서는 기존의 생산단계 중심의 시각에서 벗어나 쇠고기 시장에 대한 분석을 바탕으로 시장 변화에 신축적으로 대응할 수 있는 산업의 경쟁력 확보 방안과 미래 발전 방안을 제시하고 있다. 국내산 쇠고기 시계열 자료의 분석과 생산자인 브랜드경영체 및 소비자에 대한 설문조사를 종합적으로 이용하여 쇠고기 산업의 구조를 분석했다. 이러한 쇠고기 산업에 대한 이해를 바탕으로 쇠고기의 생산, 유통, 소비단계별 발전 방안을 제시하였다.-
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to find competitiveness in the Korean beef industry and a future development strategy which can respond to recent changes. To do so, this study analyzes and focuses on the structure of the Korean beef market instead of taking up the conventional production-oriented approach. In the process, this study seeks to find ways of enhancing social welfare by understanding the structure and specific principles and behaviors of the beef market. This study defines the development of domestic beef industry as an increase in social welfare or a reduction of social welfare losses caused by imperfect competition. This study categorizes the beef industry in three important stages of production, retail, and consumption. In the production stage, providing high quality meat and securing stable beef supply are key factors to success. Management of good breeding cows and beef cattle plays an important role in succeeding. To strengthen such activities, the government introduced the “Korean beef sales outlet" project. However, approximately 200 Korean beef (Hanwoo) brands are already on the market after being raised at regional breeding and fattening farms. Thus, focusing on the already exiting beef brands to expand market power will be a more realistic approach. The beef market is reckoned as an incomplete market. As such, reducing the distributors’ margin could reduce the net social welfare loss. To accomplish this, the nature of the beef market must be changed to a fully competitive market. Therefore, the introduction of brand shops and restaurants is expected to play a positive role. In addition, introducing a large livestock processing and distribution company can result in the reduction of the retail margin as it handles all the beef logistics process from slaughter to processing, packaging, and distribution. According to surveys, consumers as yet do not fully trust the safety of U.S. beef. However, consumers’ preference can easily be changed in any time. This change in consumer preference will reduce Hanwoo consumption. To avoid such situation, taste, hygiene, and quality of domestic beef must be superior to imported beef.-
dc.description.tableofcontents제1장 서론 제2장 쇠고기 산업의 여건 변화와 현황 제3장 쇠고기 산업 참여주체의 시장행태 분석 제4장 쇠고기 산업의 시장구조 변화 분석 제5장 쇠고기 산업의 발전 방안 제6장 요약 및 결론 부록 참고 문헌-
dc.publisher한국농촌경제연구원-
dc.title쇠고기 산업의 구조와 발전 방안-
dc.title.alternativeA Study on Beef Industry and Development Strategy-
dc.typeKREI 보고서-
dc.contributor.alternativeNameWoo, Byungjoon-
dc.contributor.alternativeNameJeon, Sanggon-
dc.contributor.alternativeNameKim, Hyunjoong-
dc.contributor.alternativeNameChai, Sanghyen-
Appears in Collections:
연구보고서 > 연구보고 (R)
Files in This Item:
쇠고기 산업의 구조와 발전 방안.pdf (1.25 MB) Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.