농지는 식량안보, 비가역적 특성, 다원적 기능 등 여러 측면에서 반드시 보전해야 하며, 세대간 적절한 자원 배분을 위한 노력이 동시에 요구되는 특별한 자원이다. 이러한 배경으로 각국마다 다양한 정책수단을 활용하면서 농지의 총량적 유지에 부심하고 있다고 해도 과언이 아니다.
우리나라는 농지보전과 관련하여 합리적 제도 정비가 지속적으로 이루어져 왔다. 하지만, 대체 농지 지정이나 간척 개발과 같은 신규조성이 힘든 상황 속에서 보전해야 할 우량농지가 여전히 대규모로 전용되거나 난개발되고 있어 농지의 합리적 보전과 이용이 이루어지지 않고 있다. 또한, 지방자치단체의 농지보전 목표 개념이 불비한 가운데 자치단체 중심의 전용이 이루어지면서 농지의 총량적 관리가 어렵다.
국가 차원의 뚜렷한 농지보전 목표 개념이나 법제화된 규정이 없는 상황 하에서, 농업진흥지역 제도 등을 내용으로 하는 농지보전 제도가 개발압력에 효과적으로 대응하기에는 한계가 있다고 생각된다. 따라서, 이와 같은 문제점들에 효과적으로 대처하기 위해서는 농지의 총량적 관리 개념을 설정하고, 이에 대한 도입 가능성 등을 검토하는 것이 중요한 과제가 될 것이다.
이 연구는 기존 농지보전체계의 한계와 문제점을 분석하여 농지 총량 관리 제도 도입의 가능성(농지 총량을 유지·관리)을 검토하는 데 주된 목적이 있다. Although there is a reasonable system for preservation of farmland, the operation of the system has the characteristic of focusing on controlling the non-agricultural supply of farmland to secure farmland in terms of size. The farmland classified as 'superior' is still conversed in large scale and there are many unplanned developments. Farmland conversion is initiated by the local government, but the local government's concept and objective of farmland preservation are not clearly defined, and farmland management on an aggregate basis becomes difficult.
In preserving and managing farmland, problems arise not because of an erroneous design of the farmland management system but because of the invariable perception of changing circumstances. Although the current system aims to preserve farmland centering around 'superior' farmland within an agriculture promotion area(conservation area), there is a limitation in that the concept as to what is the appropriate level of preservation is not properly established.
This research reviewed changes in the total amount of farmland and the actual state of management, derived differences and implications concerning domestic and overseas farmland preservation and management through a survey of cases in major advanced countries, and analyzed the demand outlook and the possibility of introducing a management system on an aggregate basis from technical, systematic, financial and legal aspects.
The major findings of this research are as follows:
First, the current size of the 'agricultural promotion area,' which can be categorized as the farmland for preservation, is 810,000ha out of the total farmland, and we should accomplish the target rate of food self-sufficiency with the agricultural promotion area only. Therefore, in order to implement a new policy objective, we need to prepare a method of securing farmland on a total amount basis and prepare a legal and systematic action plan.
Second, we need to understand farmland management as a concept which includes investment and financing for efficient use of farmland beyond the scope of management of ownership and use (lease and rent). When such a legal system and change in the perception are complete, the effectiveness of the plan for farmland use will be improved.
Third, up until now a control-oriented preservation policy has constituted the main pillar of farmland preservation in our country. But in order to accomplish the crucial national objective of securing food when there is continuous pressure to convert farmland and mitigate regulations, preserving farmland through incentives should be contemplated. For example, adopting a taxation system providing tax benefits to those who participate in farmland preservation projects should be considered positively.
Researchers: Gwang-seok Chae, Hongsang Kim
Research Period: 2011. 1 ~ 2011. 10.
E-mail Address: gschae@krei.re.kr; hskim@krei.re.kr
목차
제1장 서 론
제2장 농지 및 농지제도의 현황과 문제점
제3장 농지수요를 둘러싼 여건변화
제4장 외국 사례
제5장 농지 총량 관리 필요성 및 개념설정
제6장 농지 총량 관리 도입가능성과 방향
제7장 요약 및 결론