커뮤니티 비즈니스의 중장기 육성전략(3/3차연도)

영문 제목
Promotion Strategy for Community Business (Year 3 of 3)
저자
김태곤김정섭허주녕양찬영
출판년도
2013-12-30
초록
고령화와 과소화, 시장개방 확대 등 농촌지역을 둘러싼 여건이 빠르게 변화하고 있다. 이로 인해 공동 작업, 약자에 대한 배려, 지역자원 관리 등 농촌지역 커뮤니티가 가지는 고유한 기능이 약화되고 있다.

이와 같은 문제는 지역에 따라 다양한 양상으로 나타나고 있다. 기존 정책으로 이러한 문제를 해결하는 데는 한계를 지닐 수밖에 없다. 지역사회 내부에서 문제의식이 공유되고 대응전략이 강구되어야 이러한 상황을 개선해 나갈 수 있다. 공동체적 요소를 활용한 소규모의 현장 밀착적인 대응이 필요하다. 이러한 관점에서 커뮤니티 비즈니스는 복잡해지는 농촌문제를 해결하는 새로운 접근방식이 될 수 있다.

이 연구는 2011부터 2013년까지 3년에 걸쳐 수행된 ‘커뮤니티 비즈니스의 중장기 육성전략’ 연구의 3차연도 연구 결과이다. 농촌지역과 도시농업을 대상으로 한 ‘농촌형’ 커뮤니티 비즈니스를 중점 분석하여 지역사회에서 일자리와 부가가치 창출, 복지향상과 공동체 기능 회복, 지역자원 관리 등의 방안을 제시하는 것이 목적이다.

이를 위해 다양한 지역사례 분석을 비롯하여, 비즈니스의 성공 요건, 창업계획, 지역자원 발굴 및 활용방안, 그리고 커뮤니티 비즈니스 활성화에 중요한 역할을 담당하고 있는 중간지원조직의 역할, 주민자치와 관련하여 커뮤니티를 통한 복지서비스 제공방안 등을 제시하였다.
Background of Research
Several significant factors such as market opening followed by globalization, regulations relaxation, decreasing population, and aging society encourage the lower growth of agriculture and commercial industry in rural areas, as well as induce the collapse of community. Both decline and growing aspects are shown in a typical rural area, and the polarization has become more intensified.
Current policy and administrative service are limited to apply and response to various and complicated regional issues including income disparity and the collapse of community. Recently, as a new form of business based on regional unit or community has emerged, a higher and significant need for improving response strategy focused on small scale or site-contact is magnified.

Method of Research
As a key method in this study, the outstanding examples or cases were discovered and dissemination potential was verified through the fact finding survey. Case study and applicability are to be reviewed through the case study of regional vitalization overseas. Especially, ‘site discussion forum’ and ‘community business study meeting’ were held to draw site-focused study results. Regarding the specific expertise area, its related information has been collected through commissioned researches and an international symposium.

Research Results and Implications
Therefore, the purpose of this study is to find out the role and actual condition of community business (CB) and analyze the ripple effect to suggest the promotion strategy of community business. This study aims to: ① create regional level jobs for a short term to improve the added value, ultimately, vitalizing a declined economy in rural area; ② solve social issues intensified in rural areas for a mid and long term to ultimately ‘improve the quality of life’ and ‘realize the balanced society’.
Key table of contents for this study includes: ‘concept and role of community’, ‘type and case of community businesses’, ‘policy related to community businesses’, ‘promotion of community business project’, ‘increasing demand of social service and community business’, ‘community restoration and urban-rural exchange of urban agriculture’, ‘promotion strategy of community business’, etc. This study is a final report that combines the results of project undertaken over 3 years.
The policy precedes the research for community business and this community business is dispersed and operated based on the needs by governmental department. The community business is divided into 4 areas in this study: agri-business, resource environment, living welfare and urban-rural exchange. This study is differentiated from other existing studies in that it aims to resolve economic problems, properly response to increasing social demands including living and welfare followed by ageing society and ultimately, realize the balanced society.

Researchers: Tae-Gon Kim, Jeong-Seop Kim, Joo-Nyung Heo, Chan-Yeong Yang
Research Period: 2013. 1~2013. 10
E-mail address: taegon@krei.re.kr
목차
제1장 서 론
제2장 커뮤니티의 개념과 역할
제3장 커뮤니티 비즈니스의 유형과 사례
제4장 커뮤니티 비즈니스 관련 정책
제5장 커뮤니티 비즈니스 관련 사업 추진실태
제6장 사회서비스 수요 증가와 커뮤니티 비즈니스
제7장 도시농업 공동체와 도농상생
제8장 커뮤니티 비즈니스의 육성전략
제9장 요약 및 결론
발행처
한국농촌경제연구원
과제명
커뮤니티 비즈니스의 중장기 육성전략(3의3차년도)
발간물 유형
KREI 보고서
URI
http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/20676
Appears in Collections:
연구보고서 > 연구보고 (R)
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML
Files in This Item:
커뮤니티 비즈니스의 중장기 육성전략(3/3차연도).pdf (1.45 MB) Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE