DC Field Value Language
dc.contributor.author김상현-
dc.contributor.other김경필-
dc.contributor.other한정훈-
dc.date.accessioned2019-01-14T16:40:28Z-
dc.date.available2019-01-14T16:40:28Z-
dc.date.issued2018-12-30-
dc.identifier.otherRE41-4-04-
dc.identifier.urihttp://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/23004-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 베트남 소비자들의 소비특성에 따라 한국 농식품 구입의향에 미치는 영향을 규명하고, 향후 베트남 시장 수출 확대를 위한 시사점을 제시하는 것이다. 이를 위해 베트남 소비자 600명을 대상으로 한국산 신선농산물 및 가공식품의 구입의향 및 선호에 대한 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과를 바탕으로 순위형 로짓모형을 추정함으로써 한국산 농식품 구입 결정요인을 분석하였다. 분석 결과, 베트남 소비자들의 한국산 농식품 구입의향 및 재구입의향은 한국산 농식품 구입 경험 여부, 품목부류(신선농산물 및 가공식품)에 따라서 유의한 차이를 보였다. 따라서 베트남 시장 수출확대를 위해서는 획일적인 전략보다는 소비자와 농식품의 특성에 맞는 차별화된 수출확대 전략 마련이 요구된다.-
dc.description.abstractThis study examines the determinants having an effect on the intentions to purchase Korean agro-food on the basis of the characteristics of the Vietnamese consumers and suggests the implications for the increase of exports to the Vietnamese market in the future. To this end, a questionnaire survey was conducted on the intention and preference of Korean fresh and processed agro-food to 600 Vietnamese consumers. Based on the survey results, the ordered logit model was utilized to analyze the determinants of purchasing Korean agro-food. The findings show that the importance of Vietnamese consumers’ attributes influencing the willingness to purchase or repurchase was analyzed to be different between consumers who had bought Korean agro-food and those who had not, or between fresh and processed agro-food. Therefore, it is necessary to establish the differentiated strategies for consumers or agro-foods rather than the uniform strategies for the overall agro-food industry in order to target the Vietnamese consumer market.-
dc.description.tableofcontents1. 서론2. 분석 자료 및 모형3. 분석 결과4. 요약 및 결론-
dc.publisher한국농촌경제연구원-
dc.title베트남 소비자의 한국산 농식품 구입 의향 결정요인 분석-
dc.title.alternativeA Study on the Determinants of the Vietnamese Consumers' Purchase Intentions of Korean Agro-food-
dc.typeKREI 논문-
dc.citation.endPage100-
dc.citation.startPage75-
dc.contributor.alternativeNameKim, Sanghyun-
dc.contributor.alternativeNameKim, Kyungphil-
dc.contributor.alternativeNameHan, Junghoon-
dc.identifier.bibliographicCitationpage. 75 - 100-
dc.subject.keyword베트남 시장-
dc.subject.keyword농식품 수출-
dc.subject.keyword구입의향 결정요인 분석-
dc.subject.keyword순서형 로짓모형-
dc.subject.keywordVietnamese market-
dc.subject.keywordagro-food export-
dc.subject.keywordanalysis of the factors affecting the intention of purchase-
dc.subject.keywordordered logit model-
Appears in Collections:
학술지 논문 > 농촌경제 / JRD
Files in This Item:
베트남 소비자의 한국산 농식품 구입 의향 결정요인 분석.pdf (882.19 kB) Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.