중국의 경제성장과 한국 농업·농촌의 새로운 기회

영문 제목
Effects of the Chinese Economic Growth on Korean Agriculture and Strategies to Boost the Agricultural Export to China
저자
권오복정정길
출판년도
2004-12
초록
이 연구는 다음과 같은 물음에 답하기 위하여 수행되었다. 첫 번째는 중국의 경제성장에 따라 중국에 대한 농산물 수출 확대가 가능한가? 두 번째 질문 “수출유망품목들을 중국에 수출하기 위해서는 무엇이 필요한가?”에 답하기 위해 중국에 대한 농산물 수출의 기회, 위협, 강점, 약점 분석(SWOT)을 실시하고 생산자, 수출업체, 정부 등 주체별 역할과 단계별 전략을 제시하였다.
1. 중국의 경제성장과 한국 농업의 활로
아시아개발은행(ADB)은 중국이 앞으로도 7%대의 지속적인 경제성장을 이룩할 것이라고 전망한 바 있다. 이에 따라 구매력을 기준으로 2014년 중국 국민 1인당 GDP는 약 13,000달러이고, 중산층의 1인당 GDP는 39,000달러 정도에 이를 것이다. 이들은 한국이 고품질 농산물을 가지고 집중적으로 공략할 대상인 하나의 기회인 셈이다.
중국의 경제성장이 한국 농업에 주는 시사점으로는 ① 농기계 등 농자재의 수출 기회 제공, ② 고품질 농산물의 중국에 대한 수출 가능성 확대, ③ 농산물 도매시장 플랜트 수출 등이다. 이 중에서 이 연구는 두 번째 기회요소인 농산물 수출에 초점을 맞춰 수행하였는데 이를 위해 중국에서 경제 및 소비 수준이 가장 높은 상하이시에 국한하였다.
2. 중국에 대한 농산물 수출의 동향과 특징
1990-2003년간 농림축산물 수출은 연평균 6.9%씩 증가하여 2003년 말 현재 농림축산물 수출액은 약 19억 달러이다. 한국의 농산물 수출의 특징은
1) 농산물이 전체 농림축산물 수출의 84% 차지할 만큼 농산물이 농림축산물 수출의 주종을 이루고,
2) 농산물 중에서도 신선농산물보다는 가공농산물 위주의 수출이 이루어지고 있다.
3) 수출 시장이 일본, 미국, 중국에 집중되어 있다는 점이다.
한?중 농림축산물 교역액은 1992년 10억 4,000만 달러에서 2003년에는 2배 이상 증가한 약 25억 달러에 이른다. 한국의 중국에 대한 농림축산물 수출은 1992년 이래 연평균 27% 증가하여 1992년 1,300만 달러에서 2003년에는 1억 7,000만 달러로 증가하였다.
한국의 중국에 대한 농산물 수출의 특징은
1) 중국에 대한 전체 농림축산물 수출의 92% 정도가 가공농산물일 정도로 1차 상품 수출의 대부분이 가공농산물이란 점,
2) 한국 수출 농산물의 소비계층이 대부분 현지인이 아닌 소수의 교민, 유학생, 조선족 교포에 의존하는 수출 구조를 지니고 있다는 점,
3) 일부 수출 유망 품목의 경우, 현지투자생산에 의한 수입대체가 이루어져 수출이 중단되거나 수출 확대에 애로가 있다는 점,
4) 수출 주력 상품이 없는 가운데, 소량다품목 수출 구조로 인하여 수출 업무가 복잡하고 라벨 작업 등에 소요되는 거래 비용이 많이 소요되는 점 등이다.
ABSTRACT
Effects of the Chinese Economic Growth on Korean Agriculture and Strategies to Boost the Agricultural Export to China
This study aims to find the answers to the following questions: Will the Chinese economic growth boost the Korean agricultural export to China? Which strategies are needed to increase the Korean agricultural export to China? To this end, a market research was conducted by visiting some supermarkets in Shanghai, China, and the SWOT of the Korean agricultural export was analyzed. Based on the research results, strategies to expand the Korean agricultural export were suggested.
Chinese economy is forecast to grow continually at an annual rate of 7%. In 2013, per capita GDP of China, calculated based on purchasing power, is expected to reach US$ 13,000. Such economic expansion of China would be a chance for Korea to enhance its agricultural export including agricultural input materials, such as agricultural machines, and agricultural products. Futhermore, China might benchmark Korea's know-how in agricultural marketing. Among these effects of the Chinese economic growth on the Korean agriculture, boosted agricultural export to China will directly contribute to increasing farm household income.
The Korean agricultural export to China has a few characteristics: Firstly, processed agricultural products account for a major portion of the export. Secondly, the Korean agricultural export mainly targets ethnic Koreans living in China, not ethnic Chinese. Thirdly, some promising Korean agricultural products have been replaced with Chinese counterparts, and lastly, a variety of products are exported in a small volume, so that there are no major export items.
Chinese consumers with high income tend to consume high-quality agricultural products including vegetables and fruits. When buying foods, they put more emphasis on quality such as taste and food safety. As their income grows, demand for beef, milk, fresh vegetables and fruits are expected to rise. Korea can try to export such products to China.
The results of the market research show that Japanese apples are sold for about 4,500 Korean won ($4.0) apiece in the Chinese market, which is more expensive than those of Chinese apples. Japanese pears are found to be priced at 4,200 Korean won apiece in the Chinese market. This implies that Korean agricultural products with high quality can be exported to the Chinese market. In fact, price discrimination is very distinct in the Chinese imported agricultural market. The rule is: the higher quality, the more expensive. Plus, there are evidences proving that Korean agricultural products with high quality could perform well in the Chinese market.
To take advantage of this opportunity, Korean farmers need to produce high quality products. Appropriate and systematic export promotion programs should be implemented in the Chinese market as well. The Korean government should support export promotion activities including participation in international agricultural exhibitions.
Researchers: Oh-Bok Kwon and Chung-Gil Chung
E-mail address: obkwon@krei.re.kr
목차
차 례
제1장 서 론
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 4
3. 선행 연구 검토 5
4. 주요 연구내용 10
5. 연구 방법과 범위 11
제2장 중국의 경제성장과 한국 농업의 활로
1. 중국 경제의 동향 12
2. 중국 경제의 전망 19
3. 중국 경제성장이 한국 농업에 주는 시사점 30
제3장 중국에 대한 농산물 수출 동향과 특징
1. 한국의 농산물 수출 동향 37
2. 한국 농축산물의 중국에 대한 수출 현황과 특징 48
제4장 상하이 시민의 식품 소비 패턴과 변화 전망
1. 상하이시 경제 개황 54
2. 상하이 시민의 식품 소비 및 지출 56
3. 상하이시 고소득층의 식품 소비 패턴 61
4. 주요 신선농산물의 소비 및 수입 전망 79
제5장 대중국 농산물 수출 유망 농산물의 시장기회 분석
1. 중국·일본 간 농산물 산업내무역추이 84
2. 고품질 농산물의 판매 사례 91
3. 수출 유망품목 선정 98
제6장 중국에 대한 농산물 수출 확대 전략
1. 중국에 대한 농산물 수출의 SWOT 분석 107
2. 수출 확대 전략 111
제7장 요약 및 결론 125
부록: 농수산물유통공사 상하이시 설문 내용 134
참고 문헌 137
발행처
한국농촌경제연구원
주제어
농산물수출; 경제성장; 중국
발간물 유형
KREI 보고서
URI
http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/14760
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