본 논문은 2007∼2012년 「광업제조업조사」에서 조사한 식품제조업 31개의 세세분류산업 패널자료를 이용하여, 식품제조업의 시장집중도에 영향을 미치는 요인을 실증 분석하였다.
분석결과, 식품제조업내 상위기업의 매출액 및 유형자산 규모가 클수록, 이 산업의 진입장벽은 높아져 신규기업의 진입이 어렵고 상위기업들의 시장집중도는 높아진다는 것을 알 수 있다. 또한 광고집중률도 시장집중도를 높이는 역할을 하고 있으며, 산업성장률이 높을수록 상위기업의 시장집중도도 높아지는 것으로 나타났다. 따라서 중소 식품제조업체의 경쟁력 제고 방안을 마련하여 국내 식품제조업의 경쟁체계 구축과 자원배분의 효율성을 추구해야 할 것이다. This paper uses firm level data to examine the market concentration of Korea’s food processing industry by measuring the concentration ratio indices of each detailed industry. Moreover, the fixed effects models are used to investigate potential factors influencing the market concentration indices of the food processing industry. The variables such as minimum efficient size (MES), advertising concentration index, required capital ratio, industry growth ratio, firm entry ratio were selected as the major factors. The results found that the minimum efficient scale is positively related to the market concentration of the food processing industry. Also, the required capital ratio and advertising concentration ratio are positively related to market concentration, indicating those factors act as barriers to entry for new businesses.