노지채소 재배농가의 농협공동판매 참여수준 결정요인 분석
-
영문 제목
- Determinants for the Vegatable Farmers in Participating Cooperative Sales
-
저자
- 이향미; 김동환
-
출판년도
- 2017-06-30
-
초록
- 본 연구에서는 주요 노지채소를 재배한 농가들을 대상으로 공동판매 조직 참여 의사결정에 어떤 요인들이 유의미한 영향을 미치는지를 Cragg hurdle 모형을 이용한 2단계 의사결정 과정을 분석하였다. 본 연구에서는 연구 결과를 바탕으로 첫째, 공동판매 조직 참여 농가들의 단순한 수적 증가가 아닌 적극적인 공동판매 조직 참여 확대를 위해서는 농가들의 인구통계학적 특징을 고려한 ‘선택’과 ‘집중’의 공동판매 조직 확대와 강화 필요, 둘째, 공동판매조직 참여 농가에게 세제상 우대, 사회보장 제도, 제도 금융, 농지의 취득 등에 있어서 개별 농가에 비해 우대하는 정책 시행 도입, 셋째, 리더(대표)를 중심으로 강력한 결속, 넷째, 농가 조직 참여 경험이 없는 농가들을 대상으로 조직에 참여할 수 있도록 이들과의 유기적인 관계를 구축 등이 필요함을 제안하였다.
In this research, the empirical analysis was conducted for figuring out which factors had the meaningful influence on making decisions for participating in a joint marketing organization, by utilizing the Cragg Hurdle model. The important outcomes of the analysis are as follows. First, it was figured out that each of the factors influencing the intention of participating in the joint marketing organization had somewhat different correlation for each one. For example, if farming families have a rather long experience of farming and if they have wide areas of cultivation, the intention of the participation decreased. Secondly, if we look at the factors influencing the degree of participating in the joint marketing organization, it was analyzed that if the farming families got much farming education, and if they were less educated (not well educated), they have high intention of participating in the joint marketing organization.
-
목차
- 1. 서론2. 선행연구 검토 및 본 연구의 차별성3. 연구 방법4. 연구 결과5. 요약 및 결론
-
서지인용
- page. 125 - 149
-
발행처
- 한국농촌경제연구원
-
주제어
- 공동판매조직; 참여 의향; Cragg Hurdle 모델; joint marketing organization; intention of participating; Cragg Hurdle model
-
발간물 유형
- KREI 논문
-
URI
- http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/22222
-
Appears in Collections:
- 학술지 논문 > 농촌경제 / JRD
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML
- Files in This Item:
-
노지채소 재배농가의 농협공동판매 참여수준 결정요인 분석.pdf (432.51 kB)
Download