DC Field Value Language
dc.contributor.author김성우-
dc.contributor.other김병률-
dc.contributor.other김종진-
dc.contributor.other주재창-
dc.contributor.other하수안-
dc.date.accessioned2022-04-14T16:40:03Z-
dc.date.available2022-04-14T16:40:03Z-
dc.date.issued2021-12-30-
dc.identifier.isbn979-11-6149-550-7-
dc.identifier.otherD_R943-1-
dc.identifier.urihttps://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/28202-
dc.description.abstract인터넷과 모바일 기기의 확산에 따라 상품의 유통경로가 온라인 플랫폼을 중심으로 재편되는 양상을 보인다. 이에 따라 전통적 유통구조에서 중간단계가 생략되거나 온라인 플랫폼 서비스가 더해지는 등 새로운 유통 가치사슬 체계가 만들어지고 있다. 농산물 유통도 기존의 오프라인 채널의 성장은 정체되는 모습을 보이나 오픈마켓, 소셜커머스, 대형마트 온라인몰과 같은 온라인 채널의 성장률이 가파르다. 특히, 코로나19는 이러한 온라인 중심의 농식품 유통채널 재편을 가속하고 있다. 본 보고서는 이러한 농식품 유통채널 재편을 소비자 혹은 소매 측면에서 분석하고자 기획된 연구의 결과물이다. 현재 농식품 소매 유통채널에 대한 자료는 대부분 과거의 오프라인 유통채널 중심으로 생성되고 있어 급속하게 재편되고 있는 농식품 유통채널의 변화를 반영하는 데 한계점이 존재하였다. 본 연구는 이러한 한계를 극복하고자 다양한 측면에서 농식품 온라인 유통채널에 대한 자료를 생성하고 이를 바탕으로 시사점을 도출하고자 하였다.-
dc.description.abstractPurpose of Research ○ The purpose of this paper is to investigate the use of agri-food marketing channels to provide information on the current status, obstacles, and future prospects. Specifically, we generate basic data on the usage and satisfaction of agri-food marketing channels and online platform service. Through the analysis of individual shopping data, we also investiage the change in the use of marketing channels over time and the difference of marketing channel usage between agri-food and other products. Finally, to understand the effect of the characteristics of agricultural products on the use of marketing channels, the use of maketing channels by agricultural product items is analyzed. Research Method ○ This study conducted a survey to analyze households' use of agri-food marketing channels, difficulties, and future prospects. In addition, the change in agri-food marketing channels was analyzed through the analysis of the ‘Consumer Insight Shopping Planning Survey’ raw data and the ‘2021 Agri-food Consumption Information Analysis Project’ raw data. Finally, the determinants of agri-food marketing channel usage and satisfaction were analyzed using econometric methodology. (For more information, please refer to the report.)-
dc.description.tableofcontents제1장 서론 제2장 가구의 농식품 구매 채널 이용실태 제3장 개인의 농식품 구매 채널 이용실태 제4장 농식품 세부 품목별 구매 채널 분석 제5장 요약 및 시사점-
dc.publisher한국농촌경제연구원-
dc.title농식품 소매 유통채널 이용실태 분석-
dc.title.alternativeA Study on the Agri-Food Marketing Channel Usage-
dc.typeKREI 보고서-
dc.contributor.alternativeNameKim, Seongwoo-
dc.contributor.alternativeNameKim, Byoungryul-
dc.contributor.alternativeNameKim, Jongjin-
dc.contributor.alternativeNameJoo, Jaechang-
dc.contributor.alternativeNameHa, Suan-
dc.relation.isPartOf플랫폼 기반의 농산물 유통 서비스 활성화 방안(3의1차년도)-
Appears in Collections:
연구보고서 > 연구자료 (D)
Files in This Item:
D_R943-1.pdf (1.61 MB) Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.