DC Field Value Language
dc.contributor.author마상진-
dc.date.accessioned2018-11-15T09:52:23Z-
dc.date.available2018-11-15T09:52:23Z-
dc.date.issued2014-01-30-
dc.identifier.otherD369-
dc.identifier.urihttp://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/20722-
dc.description.abstract시장 개방과 더불어 기로에 선 우리 농업에 있어 농업교육은 가장 중요한 대응 전략의 하나이다. 한·칠레 FTA 이후 본격화된 농업교육에 대한 투자가 농업 현장에서 많은 변화를 일으키고 있다는 평가다. 최근 우리 연구원의 연구결과에 따르면 많은 농업교육 이수생들이 농업경영에 대한 자신감과 더불어 신기술 습득 및 인적 네트워크 강화를 통해, 농업경영비의 감소, 생산성 증대, 농업소득 증가와 같은 경제적 성과를 얻고 있었다. 앞으로 우리 농업의 경쟁력 강화와 주민들의 소득 증대를 위해서라도 농업교육에 대한 지속적인 공공부문의 투자 확대가 필요하리라 본다. 이런 최근의 성과에도 불구하고, 아직은 우리나라 농업교육이 개선해야 할 사항이 많은 상황이다. 거시적인 농업교육 장기투자 계획 등은 다른 농업 선진국만큼 잘 갖추어져 있지만, 아직까지 미시적인 프로그램 운영에 있어 다양한 문제점을 안고 있다. 이 연구에서는 미국의 농업과 농업교육의 최근 동향 검토를 통해 우리나라 농업교육에 주는 시사점을 제시하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to draw some implications of the United States of America's agriculture and agricultural education to Korea. For the purpose, this study reviewed USDA (United States Department of Agriculture)'s policy including the Farm Bill, and selected agricultural statistics of the U.S.; NIFA (National Institute of Food and Agriculture)'s policy of agricultural education and selected strategic plans of U.S. agricultural education non-government groups; and the current status of agricultural school education and agricultural extension. The U.S. has made a systemic and stable approach to agricultural education from the year of 1862 when USDA and the Morrill act was made. As public input for agriculture has been declining since 1980s, U.S. agricultural education has developed new strategies to cope with the changes including 1) dealing with broad educational contents rather than traditional agriculture, 2) focusing on transferable skills through working experiences, 3) developing teachers' professionalism, and 4) connecting with general education institutes and communities. These changing directions are common in Korea as well as most countries advanced in agriculture. However, how the direction and strategies have been made and how many stakeholders are sharing the vision are different among them. Korean agricultural education needs more participation of various agricultural groups in policy and program making processes, which would make them more effective and endurable. Researcher: Ma Sang-Jin Research period: 2013. 1. ~ 2013. 10. E-mail address: msj@krei.re.kr-
dc.description.tableofcontents제1장 서 론 제2장 미국의 농업 제3장 미국의 농업교육 제4장 한국 농업교육에의 시사점-
dc.publisher한국농촌경제연구원-
dc.title미국의 농업교육 변화 동향과 시사점-
dc.title.alternativeU.S. Agriculture and Agricultural Education and Its Implication to Korea-
dc.typeKREI 보고서-
dc.contributor.alternativeNameMa, Sangjin-
Appears in Collections:
연구보고서 > 연구자료 (D)
Files in This Item:
미국의 농업교육 변화 동향과 시사점.pdf (725.54 kB) Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.