농촌 활성화를 위한 창조계층 활용 방안

영문 제목
A Study on How to Use the Creative Class for the Vitalization of Rural Areas
저자
김광선김남훈서형주
출판년도
2019-10-30
초록
오랫동안 우리 농촌은 사람이 떠나가는 농촌으로 낙인찍혀 왔다. 그도 그럴 것이 1960년대부터의 경제개발, 1970년대부터의 국토개발은 국가발전과정에서 농업과 농촌을 외면해왔기 때문이다. 조금 과장하자면 농업은 공업화를 이루기 위해 저렴한 식량을 공급해야 하는 식량기지로서, 농촌은 도시성장을 위해 저렴한 노동력을 제공해야 하는 노동 공급처로 인식되었다.그러나 세기가 바뀌면서 우리 농업·농촌을 둘러싼 상황도 많이 변화되었고 국민들의 인식도 달라졌다. 이제 농업·농촌은 떠나야 할 대상이 아니라 새로운 가치를 추구하고 꿈을 좇아 찾아오는 곳으로 변모하고 있다. 물론 대세라고까지 할 수 없지만 이러한 변화는 우리 농촌 곳곳에서 감지되고 있다. 이로 인해 최근 우리 농촌의 인구 감소세가 완화되고 있고 일부 지역에서는 인구가 증가하고 있다. ‘사람이 돌아오는 농산어촌’이라는 정부의 국정전략을 고려할 때 이런 현상은 고무적이라 할 수 있다.그럼에도 불구하고 본 연구는 ‘사람이 돌아오는 농산어촌’과 관련한 기존의 전략에 대안 또는 보완이 될 수 있는 새로운 관점을 제공하고 있다. 이른바 창조계의 유치와 활용을 통해 농촌을 활성화하는 전략이 바로 그것이다. 본 연구는 물리적 개발이나 산업 유치, 양적인 차원에서의 인구 유치와 같은 기존 전략의 성과를 인정하면서도, 개별 농촌지역에서 지역발전을 위해 필요한 창조계층을 적극적으로 유치할 수 있도록 하는 정책적 지원 역시 매우 중요하고 필요하다는 점을 강조하고 있다.
Research BackgroundSome countries in Europe, North America, and Asia have extended the policy interest in the creative class and their return to rural areas for population growth and rural revitalization. However, unlike the governments of those countries, the Korean government fails to customize the support for general urban-rural migration. There is almost no research on the creative class and also a lack of conditions to attract and utilize them in rural areas. Thus, it is necessary to investigate the optimal environments of rural areas in which the creative class resides and also the corresponding policy demand for rural revitalization. Based on this background, the purpose of this study is to analyze the actual contribution to the rural revitalization of the creative class and suggest the policy direction and strategies to attract and utilize the creative class.Research MethodologyIn this study, we analyzed the actual conditions of utilizing the creative class through literature review, statistical analysis of surveys, domestic and overseas case studies, and expert consultation. First, we examined literature and actual cases to investigate the proper definition, classification, characteristics, regional revitalization effects of the creative class. For statistical analysis, distribution of creative class, location factors for their rural dwelling, and regional revitalization effects of the creative class were identified by 10-year time series data on demographic and regional economic changes. We also conducted surveys targeting the creative class residing in urban and rural areas, local officials in charge of urban-rural migration. Domestic field surveys were conducted through on-site inspection by interviewing the creative class and public officials. Finally, we collected policy opinions of professors, professional researchers, and related experts on how to use the creative class for rural revitalization.FindingsBased on the analysis results, this study suggests the policy direction and strategies to attract and utilize the creative class for rural revitalization. For the policy direction, we propose the “platform to attract the creative class and revitalize rural areas.” This platform consists of four types of basic modules and the corresponding support linkage modules, including ① a residential support module, ② a job creation and start-up module, ③ a community revitalization and urban-rural exchange module, and ④ an information offering module. This study proposes strategic modules to attract the creative class that rural areas need for rural revitalization. Researchers: Kim Kwang–Sun, Kim Namhoon, Seo HyeongjuResearch period: 2019. 1. ~ 2019. 10.E-mail address: yeskskim@krei.re.kr
목차
제1장 연구 배경 및 목적제2장 창조계층 논의와 관련 정책의 주요 내용제3장 창조계층의 농촌 입지요인과 농촌 활성화 효과제4장 농촌 활성화를 위한 창조계층 활용 실태와 정책 수요제5장 농촌 활성화를 위한 창조계층 활용의 국내외 사례제6장 농촌 활성화를 위한 창조계층 유치 및 활용 방안
발행처
한국농촌경제연구원
과제명
농촌 활성화를 위한 창조계층 활용 방안
발간물 유형
KREI 보고서
URI
http://repository.krei.re.kr/handle/2018.oak/24646
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